Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei a transmis, într-un răspuns la solicitarea Gândul, constatările în urma sesizării făcute la începutul lunii august de autoritățile române privind neregulile observate la operatorul aviatic low-cost Wizz Air. Notificarea a venit pe fondul unui val de nemulțumiri privind curse amânate sau anulate ale companiei din ultimele luni și în contextul în care oficialii din aviație sau din domeniul protecției consumatorilor nu pot declanșa verificări sau aplica sancțiuni, conform legii, dat fiind că operatorul nu are sediul sau un reprezentant în România.
Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (European Union Aviation Safety Agency – EASA) a comunicat, la solicitarea Gândul, un răspuns oficial, în urma a notificării transmise în urmă cu aproape o lună de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR).
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Bogdan Mîndrescu, anunța, pe 5 august, că România a sesizat Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, după ce Wizz Air a anulat nouă curse într-o zi, din motive tehnice.
Bogdan Mîndrescu preciza la acea dată că, în urma sesizării depuse de AACR (Autoritatea Aeronautică Civilă Română) la EASA, agenția europeană, în calitate de emitent al certificatelor de operatori aerieni deținute de Wizz Air Ungaria și Wizz Air Malta, urmează să facă verificări și inspecții la cei doi operatori. În funcție de deficiențele semnalate și identificate, se poate decide impunerea unui plan de eliminare a neconformităților și monitorizarea implementării acestuia.
„Sancțiunea maximă, în caz de deficiențe grave, poate fi suspendare sau revocarea AOC-urilor (certificatelor de operator aerian) situație în care Wizz Air nu va mai putea opera până la remedierea deficiențelor. Acest caz este puțin probabil”, explica secretarul de stat.
Câteva zile mai târziu, oficialii Wizz Air au transmis, într-o precizare la solicitarea Gândul, că operatorul aviatic a luat măsuri substanțiale pentru a contracara problemele în orarul zborurilor și că nu a anulat niciodată nouă curse într-o zi, așa cum au invocat autoritățile române drept motiv al sesizării depuse la EASA. De amintit că operatorul aviatic a decis să reducă frecvența curselor din și spre România în luna august.
„Ca punct de plecare, este important să se definească rolul EASA în ceea ce privește Wizz Air. EASA acționează ca autoritate competentă, în numele statului operator al Wizz Air, și anume Ungaria și Malta, în urma unui transfer de responsabilitate în conformitate cu articolul 65 din Regulamentul de bază al EASA. Competențele EASA acoperă aspecte de siguranță relevante pentru operațiunile aeriene (AOC) și managementul menținerii navigabilității (CAMO). Responsabilitățile în toate celelalte domenii, inclusiv aspectele comerciale, rămân la autoritățile competente din statele respective”, au transmis oficialii EASA.
Aceasta înseamnă că rolul nostru este de a supraveghea dacă siguranța operațiunilor aeriene efectuate de Wizz Air Ungaria și Wizz Air Malta respectă cerințele de siguranță ale UE și că aceasta nu este compromisă nici măcar în perioadele de presiune comercială crescută.
Cu toate acestea, competențele «Drepturile pasagerilor» rămân la nivelul statului operator respectiv (Ungaria sau Malta – n.r.)și, prin urmare, nu fac parte din transferul de responsabilitate. Deci, din perspectiva noastră, nu am dori ca un zbor să fie întreținut dacă siguranța lui nu poate fi asigurată. Desigur, acest lucru nu ar trebui să afecteze drepturile contractuale ale pasagerilor cu privire la anulări”, au precizat oficialii EASA.
În plus, reprezentanții EASA au luat din discuție și problema echipajului care lucrează mult timp, o chestiune reglementată la nivel european și care uneori, conform declarațiilor din partea operatorului Wizz Air, a stat la baza anulării unor curse, în lipsa unei echipe care să înlocuiască un echipaj care și-a epuizat orele de zbor.
EASA recunoaște că oboseala poate reprezenta un pericol grav pentru siguranță și trebuie identificată și atenuată în mod corespunzător. Wizz Air și-a pregătit activ operațiunile din vara 2023, în conformitate cu îndrumările furnizate de EASA în SIB 2023-05 privind «Posibilele riscuri care apar în timpul verii 2023» Datorită acestui fapt, robustețea operațională s-a îmbunătățit. Rămânem vigilenți în supravegherea noastră cu privire la toate problemele legate de siguranță”, au mai spus reprezentanții EASA, în răspunsul transmis la solicitarea Gândul.
Regulamentul de bază al EASA – Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2018 – detaliază circumstanțele în care agenția poate prelua rolul de autoritate competentă în numele statului operator.
Cu alte cuvinte, Wizz Air este în relație cu EASA așa cum este, de exemplu, Tarom față Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), autoritate competentă în domeniul aviației civile, în condiţiile desemnării şi delegării de competenţe de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul aviației civile.
Articolul 65, care reglementează realocarea responsabilității la solicitarea organizațiilor care operează în mai mult de un stat membru, prevede că o organizație poate solicita ca agenția să acționeze în calitate de autoritate competentă responsabilă pentru sarcinile legate de certificare, de supraveghere și de asigurarea respectării legii în ceea ce privește respectiva organizație, în cazul în care organizația deține un certificat sau are dreptul să îl solicite de la autoritatea națională competentă dintr-un stat membru, însă dispune sau intenționează să dispună de o proporție semnificativă a instalațiilor și a membrilor personalului vizați de certificatul respectiv într-unul sau mai multe state membre.
O astfel de solicitare se poate face, de asemenea, de către două sau mai multe organizații care fac parte din același grup de interes economic, fiecare având un sediu principal într-un alt stat membru și fiecare deținând un certificat sau având dreptul să îl solicite pentru același tip de activitate aeronautică. În acest caz, este vorba de Wizz Air Ungaria și Wizz Air Malta.
Operatorul Wizz Air, la fel ca și Ryanair, nu pot fi sancţionate de către autorităţile din România, pentru că nu au sediu sau reprezentanţă în ţara noastră.
Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a precizat, într-o declarație pentru Gândul, că instituția pe care o conduce nu poate amenda operatorii cu sedii din alte țări și, mai mult, proiectul legislativ care ar urma să permită Autorității să aplice sancțiuni tocmai a fost blocat în Parlament de aleșii Uniunii Salvați România (mai multe informații AICI).
Compania low-cost Wizz Air a anunțat, acum trei săptămâni, clienții din România, că mai multe zboruri vor fi afectate, iar cursele vor fi reprogramate, după ce unele motoare ale unor aeronave au fost rechemate pentru verificări de către producător.
Astfel, mai multe curse vor fi anulate, din septembrie, dar reprezentanții Wizz Air nu au comunicat numărul lor sau destinațiile, precizând că fiecare client va fi informat individual cu privire la opțiuni, în cazul biletelor deja vândute.
Pasagerilor li s-a oferit un program alternativ de zbor, opțiunea rambursării complete prin metoda inițială de plată sau rambursarea a 120% din tariful inițial achitat în credit de companie pentru rezervări viitoare.
CITEȘTE ȘI: